Jachtklub Lázně Toušeň Logo
Cadet
Plachetnice třídy Cadet byla vyprojektována lodním konstruktérem Jackem Holtem v roce 1946 ve Velké Británii s úmyslem poskytnout vodním skautům dvouposádkovou plachetnici pro děti zvladatelnou v mořských podmínkách.

Konstrukce byla přizpůsobena jednoduché stavbě a tak Cadet na první pohled vypadá bednovitě. Je určen pro děti do 17 let.

V původní podobě měl mnoho bezpečnostních prvků včetně kasacího pruhu na hlavní plachtě, provazy nastaveným stěhem a upínačkami a patou stěžně umístěnou na palubě. Ve výbavě lodi byl nůž, aby posádka mohla v nezvladatelném větru jednoduše položit stěžeň.

Loď dosáhla značné popularity a tak ji v roce 1958 uděluje IYRU statut mezinárodní třídy.

Mistrem světa v této lodní třídě byl kupříkladu i dnešní předseda olympijského výboru Jacques Rogge

Konstrukce se dále vyvíjela a tak dnes známe čtyři varianty trupu označované Mark I – IV.

Mark I je původní trup, před dvěma roky na MS v Severním Walesu jsme měli možnost vidět zrekonstruovaný trup Cadeta Mk I s čislem 2. Trup je bez komor, vybavený pod palubami nafukovacími vaky a je vyžebrován jako Pirát, včetně podlážek. List kormidla je plechový, kulatiny dřevěné.

Varianta Mark II je takový Cadet, jak ho všichni známe z mladých let. Trup je opatřen dvěma vodotěsnými komorami pod přední a zadní palubou a ze dna zmizela žebra. Časem byly povoleny trupy z laminátu, kovové kulatiny a list kormidla z překližky. Laminátové lodě musely být stavěny pouze licencovanými výrobci.

Dalším vývojovým stupněm byl Mark III. Do této verze se dala přestavět dřevěná Mk II a změna spočívala v zúžení bočních palub, jejich zkosení a vestavění bočních stěn komor pod těmito palubami. Smyslem této úpravy bylo umožnit pohodlnější a účinnější vyvažování. U této varianty také odpadla povinnost vozit sebou pětilitrové vědro na vylévání vody.

Od roku 1995 došlo k velké změně. Byla vyprojektována verze Mark IV, označená též Cadet 95.

Jedná se o sendvičový trup, opět vyráběný pouze licencovanými výrobci, ve kterém odpadla zadní paluba s komorou, a boční komory dostaly oblý tvar. Venkovní tvar zůstal samozřejmě shodný s předchozími typy. Loď tak vypadá jako hranatá 420. Smyslem této změny bylo co nejvíce zlevnit nové trupy, a proto také nebyla dále povolena stavba nových dřevěných trupů předchozích verzí. Časem se ukázalo, že obliba dřevěných lodí neklesá, (na posledních MS vítězily dřevené lodě).

Nebyla stanovena přesná pravidla pro to, co je rekonstrukce starého trupu a stavby nového. Identifikačním znakem Cadeta je přidělené číslu plachty, vyryté do levé poloviny zrcadla. Co brání použít zrcadlo ze staré lodi?

V roce 2008 došla technická komise Mezinárodní asociace ICCA k rozhodnutí dále nebránit stavbě nových dřevěných trupů a upravila předpisy lodní třídy.

Co se týká vybavení lodě, postupně se zavádějí vylepšení a povolují druhy kování, které loď příliš nezdraží, ale usnadní život posádkám. Dříve se všechny otěže držely v rukách, dnes jsou již povoleny všechny typy záseků a klem, otěž hlavní plachty je vyvedena na lavičce do ráčnové kladky. Ovládací prvky a výtah spinakru mohou být staženy ke kormidelníkovi, byly zrušeny minimální průměry ovládacích lan a zrušena maximální délka píny.

Technická komise Mezinárodní asociace ICCA předkládá před Mistrovstvím světa dotazník národním asociacím, které pro návrhy hlasují. Odhlasované návrhy jsou poté zapracovány do novely Pravidel lodní třídy.

V pravidlech je nyní striktně řečeno, že co není povoleno je zakázáno. Na Mistrovství světa v roce 2006 v Maďarsku experimentovali Argentinci s převodem výtahu spinakru do rychla a byl z toho docela pěkný incident. Pro zajímavost, z posledních návrhů neprošlo povolení zužovaných otěží, kromě rozdvojení hlavní otěže.

Před každým Mistrovstvím světa a Evropy probíhá důkladné proměření lodí a příslušenství pod dohledem hlavního mezinárodního měřiče.

Jak vypadá mezinárodní organizace: http://www.cadetclass.org

Mezinárodní asociace lodní třídy Cadet – Internacional Cadet Class Asociation – sídlí ve Velké Británii a má 13 členů výkonného výboru. Předsedou ICCA je sympatický Steve Proffitt z UK. Česká republika má také v tomto výboru zastoupení.

Členy ICCA je 17 národních asociací: Argentina, Austrálie, Bělorusko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Indie, Litva, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rusko, Španělsko, Ukrajina, Uruguay a Velká Británie. Celkem již bylo zaregistrováno okolo 9 800 lodí třídy Cadet

Největší flotila Cadetů je ve Velké Británii, na kontinentální Evropě v Polsku a masívní základnu má Cadet v Austrálii.

Česká národní asociace: http://cadet.4sail.cz/

Českou národní asociaci vede pětičlenný výbor

Na lodích třídy Cadet se aktivně zúčastňují závodů děti ze čtyř jachetních odílů:
YC Neratovice, YC Lodní sporty Brno, Český Yacht Klub a Jachtklub Lázně Toušeň.

Počet českých posádek je srovnatelný s asociacemi Nizozemska, Belgie a Maďarska.

Český tým se pravidelně v různém počtu účastní Mistrovství světa a Mistrovství Evropy.

Systém mezinárodních závodů:

Každoročně je pořádáno Mistrovství světa.

Tento závod je uzavřený, každá asociace má právo přihlásit 7 lodí, pořádající země 10.

Souběžně s Mistrovstvím světa probíhá ve stejné lokalitě Promotion regatta, kde se posádky, které se nevešli do nominace nebo začínají, mohou seznamovat s atmosférou Mistrovství světa.

Pokud se pořádá MS v zámoří, je vypsáno otevřené Mistrovství Evropy.

V Evropě dále probíhají dvě mezinárodní celoroční soutěže: United 4 Sailing, což je seriál čtyř regat v Nizozemsku. Pravidelně se účastní posádky i posádky z Belgie, což vzhledem k jejich výkonnosti zvyšuje úroveň tohoto seriálu.

Druhou soutěží je Central European Cadet Cup , který pořádají společně asociace Polska, Maďarska, Německa a Česka. Jedná se opět o seriál čtyř regat, každé v jedné z pořádajících zemí.

Národní závody:

Asociace lodní třídy každoročně vypisuje Mistrovství České republiky , soutěž Pohár ČR a regionální poháry

Před MČR probíhá měření a kontrola lodí, což pomáhá udržet lodní park v souladu s nejnovějšími předpisy lodní třídy a pomáhá reprezentačním posádkám s odhalením případných chyb, které by jim znepříjemnily kontrolu lodí v zahraničí.

ALT pořádá každoročně na jaře otevřené soustředění za vedení našich i zahraničních trenérů.

© Copyright 2022 Jachtklub Lázně Toušeň